Ook in het amateurvoetbal Respectvol gedrag richting de scheidsrechter
Ook in het amateurvoetbal Respectvol gedrag richting de scheidsrechter

Tijdens het Europees kampioenschap (UEFA) en de Olympische Spelen (FIFA) zijn nieuwe richtlijnen toegepast om respectvol gedrag richting de scheidsrechters te bevorderen. Alleen aanvoerders mochten belangrijke beslissingen bespreken met scheidsrechters. Dit is succesvol verlopen en stimuleert sportiviteit op de voetbalvelden.

Niet respectvol gedrag voorkomen en sportiviteit stimuleren

Met ingang van het seizoen 2024/’25 voert de KNVB de nieuwe richtlijnop alle niveaus in, zowel in het amateur- als het betaald voetbal, om respectvol gedrag richting scheidsrechters te bevorderen. Sportiviteit en respect zijn belangrijke kernwaarden van het voetbal.

De nieuwe richtlijn concreet

Vanaf komend seizoen mogen alleen aanvoerders belangrijke beslissingen bespreken met de scheidsrechter. Met de nieuwe richtlijn komt er een intensievere samenwerking tussen aanvoerders en scheidsrechters.

Concreet betekent dit:

* De scheidsrechter geeft tijdens de wedstrijden aan de aanvoerder(s) waar nodig een toelichting op belangrijke beslissingen;

* De aanvoerder neemt de verantwoordelijkheid door de teamgenoten weg te sturen bij de scheidsrechter;

* Elke teamgenoot die deze instructies negeert en de scheidsrechter onheus benadert, zich niet respectvol gedraagt of protesteert, ontvangt een gele kaart.

Als de aanvoerder de keeper is, moet het team één veldspeler aanwijzen die deze rol op zich zal nemen wanneer de keeper zich niet dichtbij de scheidsrechter bevindt.

De KNVB verwacht dan ook van bestuurders, coaches en trainers, dat zij de nieuwe richtlijn breed bekendmaken binnen de vereniging.

Voorafgaand aan de start van het nieuwe seizoen ontvangen alle betrokkenen meer informatie over hoe iedereen kan bijdragen om deze overgang soepel te laten verlopen.

Voor meer informatie over de aangescherpte richtlijn, verwijzen we je naar de website van de KNVB.

Bron KNVB.nl